BETROUWBAARHEID EN VALIDITEIT |
KORTE EN DUIDELIJKE TIPS VOOR ONDERZOEKSOPDRACHTEN EN -TENTAMENSTOF (HBO/MBO+). Betrouwbaarheid en validiteit In dit artikel worden de begrippen betrouwbaarheid en validiteit uitgelegd. Betrouwbaarheid en waarheid hebben heel veel met elkaar te maken. Onderzoek gaat over het vinden van de waarheid dus zijn er veel hoofdstukken gewijd aan dit onderwerp: Betrouwbaarheid heeft ook te maken met validiteit.
Aandachtspunten: b) Er is ook nog de interviewer bias. Een antwoord kan ook onbetrouwbaar zijn door de interviewer zelf. Hij kan een vraag zo stellen dat het niet mogelijk is om de waarheid te zeggen. Een veel gebruikte truc van politici (en sensatiezoekers) is de valse tegenstelling: "Wil je meer of minder buitenlanders in je stad?" Er is hier met opzet geen mogelijkheid om te antwoorden 'ik weet het niet' of 'het maakt me niet uit'.. Dit is de interviewer bias. Als het antwoord sterk wordt bepaald door de manier van vraagstelling dan krijg je een onbetrouwbaar antwoord. c). Kloppen de gegevens wel? Wanneer je gebruik maakt van bronnen zijn er een aantal belangrijke aandachtspunten: Zijn de gegevens wel verzameld door een onpartijdige onderzoeker? Is de informatie wel gecheckt? Is de informatie niet verouderd? Heb je wel gecontroleerd of de informatie betrekking heeft op jouw onderwerp? d). De betrouwbaarheid van het rapport. Meestal bedoelen we dan de betrouwbaarheid van de conclusies van het rapport. Was de onderzoeker wel in staat om de JUISTE conclusies te trekken uit de informatie? Of heeft hij de informatie verkeerd geïnterpreteerd? Of misschien heeft hij de informatie wel goed geinterpreteerd maar kan hij zelf niet zo helder denken en trekt daardoor de verkeerde conclusies? Wanneer je kwantitatief onderzoek gaat doen (bijvoorbeeld met enquêtes) moet je betrouwbaarheid ook definiëren als 'herhaalbaarheid'. Betrouwbaarheid = Herhaalbaarheid. Betrouwbaarheid heeft te maken met waarheid. We zeggen dat een conclusie waar is wanneer je het kunt vergelijken met de werkelijke feiten en er blijkt dan geen verschil te zijn. Met andere woorden de contrôle of een conclusie juist is gebeurt door een vergelijking te maken. -Kwantitatieve gegevens (bijvoorbeeld de uitkomsten van enquêtes) zou je moeten controleren op betrouwbaarheid door de enquête te herhalen en de uitkomsten te vergelijken. Komt er nog steeds hetzelfde resultaat uit het onderzoek? Het is in de praktijk (vaak) lastig om een enquête te herhalen. Je kunt er wel iets over zeggen. Wanneer je een onderzoek doet onder 100 000 klanten en je neemt 5 enquêtes af dan zal de uitkomst van je onderzoek niet betrouwbaar zijn. Wanneer je een volgende keer 5 andere klanten enquêteert is er een grote kans dat de uitkomst van je onderzoek weer heel anders is. Wanneer je echter 2000 enquêtes afneemt dan is de uitkomst van je onderzoek betrouwbaar. Want een paar enquêtes meer of minder zal er niet voor zorgen dat er ineens een heel andere uitkomst uit je onderzoek komt. Onderzoekers zeggen dus ook wel 'een onderzoek is betrouwbaar, wanneer het bij herhaling dezelfde resultaten geeft'. Omdat je bij interviews meestal maar een paar mensen spreekt en bij een enquête wel 300+ zijn interviews vaak minder betrouwbaar dan enquêtes. Want bij een herhaling (5 interviews met andere mensen) komt er waarschijnlijk een ander resultaat uit het onderzoek. (Het hangt er maar net vanaf wie je spreekt). Bij enquêtes is je conclusie gebaseerd op de antwoorden van veel meer mensen. Dat maakt de kans veel groter dat je conclusie klopt en dat er bij een herhaling van de enquête wel ongeveer hetzelfde uit het onderzoek zal komen. Betrouwbaarheidsniveau en de kans op een toevallige fout Het is meestal niet mogelijk om een enquête te herhalen en de uitkomsten te vergelijken. Maar dat is niet erg. We weten immers dat de kans dat er bij een volgende enquête hetzelfde resultaat wordt gehaald groter is wanneer je meer mensen enquêteert. Betrouwbaarheid heeft dus te maken met aantallen. Het gaat er ook om te bedenken wat de kans is dat er tussen die mensen die meedoen aan de enquête mensen zitten die een 'rare mening’ hebben, een mening die heel anders is dan die van de 'normale/ gemiddelde' burger of klant. Als je per ongeluk veel van deze mensen aan het woord laat (enquêteert) en de andere mensen weinig mee laat doen ... dan klopt de uitomst van je onderzoek toch niet.
Voorbeeld: Stel dat je het idee hebt om in jouw buurt een feestje te organiseren. In je buurt wonen 1200 mensen. Om te onderzoeken of er voldoende mensen zin hebben in je feest bel je bij 100 buurtbewoners aan. Je vraagt of zij ook zin hebben in een wijkfeest. Dan kan het gebeuren dat je toevallig ook bij de 50 ’zuurpruimen van de buurt' aanbelt. Uit je onderzoek komt dan dat 50% de bewoners absoluut geen zin heeft in je feestje. Je onderzoek geeft dus als resultaat dat maar de helft van de buurt achter je idee staat... Maar die 50% is onbetrouwbaar. Het komt doordat je toevallig de verkeerde mensen in je steekproef had. Want eigenlijk vinden 1100 van de 1200 bewoners je idee geweldig! We noemen dit de ’toevallige fout’. Er is een oplossing om te bewijzen dat er een toevallige fout is gemaakt: Je onderzoek helemaal opnieuw doen! Er zou dan bij het tweede onderzoek een heel andere uitkomst moeten komen. De toevallige fout is zo belangrijk dat er afspraken zijn gemaakt: 95% betrouwbaar betekent dat wanneer het onderzoek 100 keer wordt uitgevoerd dat er 95 keer dezelfde uitkomst wordt verkregen. Een onderzoek is 96% betrouwbaar als je het onderzoek 100 keer doet en er komt 96 keer precies dezelfde uitkomst uit. Om te begrijpen wat validiteit betekent moet je even nadenken over de volgende vraag: Stel dat je onderzoek zou doen naar de vraag of je een hoger salaris zou kunnen krijgen. Welke vraag stel je dan aan je werkgever? a) Meneer vindt u mijn schoenen mooi?
Validiteit gaat er ook over of je de vragen wel aan de juiste persoon stelt. De voorbeelden gaan over twee verschillende soorten validiteit: Kort samengevat zeggen we: Validiteit = ’meten wat je moet meten’. EINDE VAN DIT ARTIKEL The Research & Education Company BV is een full-service onderzoeksbureau. Bekijk hier inspirerende voorbeelden van innovatieve onderzoeksprojecten. DEEL DEZE SITE MET MEDE-STUDENTEN |
![]() |
BRONVERWIJZING, APA-REGELS (SAMENVATTING) ![]() |